Thursday, November 26, 2009

Mengusik jiwa.....

Ketika Cinta Bertasbih – Melly Goeslow feat Amee


Bertuturlah cinta
Mengucap satu nama
Seindah goresan sabdamu dalam kitabku
Cinta yang bertasbih
Mengutus Hati ini
Kusandarkan hidup dan matiku padamu

Bisikkan doaku
Dalam butiran tasbih
Kupanjatkan pintaku padamu Maha Cinta
Sudah di ubun-ubun cinta mengusik resah
Tak bisa kupaksa walau hatiku menjerit

Ketika Cinta bertasbih nadiku berdenyut merdu
Kembang kempis dadaku merangkai butir cinta
Garis tangan tergambar tak bisa aku menentang
Sujud syukur pada-Mu atas segala cinta

Suka lagu ni....sebest lagu ayat-ayat cinta....

Sedih ada :( happy pun ada :)

Selamat hari raya aidiladha yer kawan2...

Kiter nk amik kesempatan untuk mintak ampun dan maaf sekiranya ada salah silap, terkasar bahasa terlanjur bicara (selalu kot aku kn ckp banyak)... kalu ada yg terkecik ati tu sorry la ye...

Tadi tel kakak n dik ya kat kampung....sedih pulak rasanya kakak n adik ya takder...
kakak wish td 'selamat hari raya ibu, maaf zahir batin...siap igtkn aku lg ibu jgn lupa tau belikan kakak beg sekolah tarik barbie.. (tak tahan si kakak Barbie lg...)
adik ya pun wish td dia pun nak beg sek jugak tp yg kecik je sbb dia br 5 tahun...
Nanti danial dh besar dia pulak nk beg...hehehehe

ok la kengkawan...selamat bercuti....berhati2 dijalan raya...pakai tali pinggang keledar depan belakang atas n bawah (kalu ada :)) Lupa pulak jemput la datang ke rumah...

Wednesday, November 18, 2009

Renungan untuk Para Isteri.....

Kisah untuk dikongsi bersama.....

SAYANGI DAN BERSYUKURLAH DENGAN KEHADIRAN SEORANG YANG BERGELAR SUAMI !!!!

SUATU PERJALANAN
“Tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan
lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham,
jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada
bumi tak ditimpa hujan.”

Teringat pesan ayah di suatu petang...
“Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balas dengan
kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang cari mee goreng
mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang
tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya
mudah memujuk hati,” ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun
bersama arwah Mak.

Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua. Ia
merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan
pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya. Justeru, sikap
saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja. Memberi
kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling
menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia sempurna.

SILAP ISTERI
Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci
dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai
keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja,
atas alasan minta nasihat rumahtangga. Tapi apa maknanya kalau semua orang
bercerita. Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang
bermaksud:

“Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka”Seorang
wanita lalu bangun bertanya, “Apakah yang menyebabkan yang demikian?
Adakah sebab kami ini kufur?”Rasulullah SAW menjawab, “Tidak. Bukan
begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh
menjerumuskan kamu kedalam neraka:

1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah
2. Kamu kufurkan kebaikan suami.”

Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu
menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya.
Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara
dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah
siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar
marah. Marah marak menyala benci.

YANG LEBIH, YANG KURANG
“Awak beruntung ye, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya.
Hari-hari menjeruk rasa,” luah seorang teman yang baru beroleh cahaya
mata.
“Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk
saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap,” jawab saya
supaya dia buka mata.
“Ada suami yang tak pandai urusan rumah tangga, namun dia bijak
berjenaka, meriah suasana. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi
selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga
suami yang tidak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila
diminta bantu sini dan sana . Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan.
Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia.” pujuk saya
lagi. Moga-moga dia berubah hati. Kembali ‘memandang tinggi’ kehadiran
seorang suami.

ENGKAU TERBAIK UNTUKKU
“Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh,
ambil yang jernih. Baru teguh peribadi.”
Wahai teman bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan
dari Ilahi agar cinta Nya bersemi kembali. Banyakkan istighfar dan juga
sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan.
Susunkan jemari pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan
bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf tiada serinya lagi.
Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, “Terima kasih,
suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini.”
Mencari dan terus mencari cinta Ilahi.
Saling berpesan-pesan kpd kebaikan..

“The only real mistake is the one from which we learn nothing...”

Tuesday, November 17, 2009

Balik Kampung.....



Bulan 12 ni nak balik kampung....tp kakak ngan Ya dh balik dulu dh...paklang aka adik aku datang amik ari sabtu minggu lepas...pastu rasanya raya haji ni tak balik la...nk kumpul cuti untuk balik bulan depan....leh cuti banyak hari skit...so raya je la kt putrajaya bertiga...

apa lg ni nk ckp dh xdak idea la pulak....nanti la bila2 ada idea aku sambung lg ....

Monday, November 16, 2009

Banyak mkn ke aku ni????

mmg patutla org kata byk makan ni boleh mengaitkan seseorang tu dgn macam2 perkara... contohnya aku ari ni brekfes mkn roti canai n mkn laksa johor member opis aku bawak... pastu ada member ajak mkn lg laksa johor pkl 11 kot.... pastu lunch aku mkn bekalan aku dr rumah..(nasi n kari) huhuhuhu.... mmg byk giler la aku mkn ari ni....kalu mcm ni aku tak payah mkn mlm ni...harap2 esok aku mkn cam biasa jer...

aku sebenarnya nak puasa tp takdak semangat pulak... susah kalau posa sorang2 kt sini...byk dugaan...member opis aku ni semua baik2 hati...ada je makanan....murah rezeki diorang.....tu yg kalu nk posa kena ajak beramai2...hehehe kurang sikit godaan nya....tp nk cari masa yg sesuai tu yg masalahnya...

ISHISH.......
NASIB BADAN...

Friday, November 13, 2009

Danial oh Danial.....



salam....
ari ni nak letak gmbq danialla... sbb mcm ct gk la...kekeringan idea....ni la danial ku... tak sempat la nk tulis byk2...dh nk balik ni....tp layanla gmbq ni...dh letak gmbq kecik2 je sbb mls nk letak gmbq besaq...

ok la happy holiday....pegi mana cuti ni?????.....

Wednesday, November 11, 2009

rAkaN@oPiS



Ni lah antara rakan2 dtempat aku....tp aku rasa tak semua yg ada kot...aku letak je mana-mana yang ada gmbq dia kt aku...kalu xdaq nk letak cam manakn...lu pikirla sendrik... tp majoritinya gmbaq jiran sebelah meja kiri, kanan aku depan kalu ada..tp yg pasti belakang takdak sbb ada kabinet besi....gmbq kabinet pn aku letak sbb yana pa dok posing kat situ....hehehe...

selamat cari gmbq masing2...kalu xdak jgn marahhhhh....

Tuesday, November 10, 2009

6 November 2009........

Majlis konvokesyen Tadika Dayana....

Congratulations kakak....tahun depan kakak dh darjah 1...nanti belajar rajin2 tau...







Layan je la..



ni la gmbq yg nk upload semalam tu....malas nk upload byk2....ari bz sgt2...ada audit datang tu yg kena cari maklumat2 yg diperlukan...nasib depa dh balik...tp esok dtg lg..bila nak siap...dh pening asyik dok buat copy kt depa je...

ari ni bawa bekal mihun goreng boleh makan sampai lunch...so mkn je la mihun tu sampai abis..hahahah...

Monday, November 9, 2009

Hujannnn oh Hujannnnn.........

sejuk nya di opis ni...cam nak beku jer...hujan kat luar...lebat giler plak tu....
abisla basah baju aku di ampaian....

mlm td telefon mak mmentua aku ty kabar...sbb aku tgk berita kelantan dh banjir (kt kg aku panggil ayaq bah)..ty la umah dia ok tak...dia kt ok...cuma ujan x berhenti..bila la nk balik jenguk dia...cik abe aku kt raya haji mungkin x balik kelantan (tiap2 raya haji mmg balik kelantan) raya kat putrajaya....sadisnya x penah hayat lg raya kt sini... x dpt nk bayangkan...mintak2 dia tukaq pikiran..heheheh

sebenaqnya ari nk upload gmbaq majlis kt sekolah anak aku...tp kabel kamera x bawa la pulak...so esokla jawapnya..tu pun kalu aku rajin..hahahah...kalu malas alamatnya berkepukla dlm tu...

Thursday, November 5, 2009

Happy Birthday Sayang...Luv u all.....



Happy Birthday Sayang.....

nanti petang kita potong kek kat sekolah yer ..... ngan kawan-kawan...
balik umah nanti kita potong kek ngan abah n adik2 pulak yer + acik rina...hehehe...
gmbar nanti ibu upload yer...

Tuesday, November 3, 2009

Breakfast........

roti telur n teh o ais limau....

apa la adik tu letak dlm roti telur td.....br pukul 10 lebih dah ngantuk tahap gaban dh ni...dr td dh sangap sgt2....asyik nganga ja...berayaq2 mata aku...wt rugi ayaq mata aku ja...huhuhu... kerja byk ni tp sbb dh ngantuk sgt ni tak leh nak wat keje ni...ni tgh menaip ni pun dok sangap2 ni..aku pn tak tau nk wat cam mana ni...sejuk jari kaki n tangan...tolonggggg......

ari ni suasana senyap pulak kt opis ni...ramai officer p ptk....jiran sebelah meja aku pulak cuti...yana pi klinik pulak....kgayah n zai senyap pulak hari ni...kitorang xder topik menarik ari ni...bosan ....bosan....

ct hang wat pa ari ni huhuhuhu....aku kebosanan ni....aku pn tak tau nk wat pa....aku nk letak la gmbq2 anak-anak aku yang lama2 la....huhuhuhu..






Monday, November 2, 2009

Happy Birthday Kakak....5.11.2009 yg Ke 6 tahun...




selamat hari lahir sayang....dh besar anak ibu yer....nt ibu beli kek kat kakak yer...kakak nk potong kat sekolah kn....

semoga anak ibu jd anak yg solehah...dengar cakap ibu & abah...rajin2 bangun pagi, tolong ibu jg adik-adik....tolong ibu kemas rumah...

kakak nak mkn apa yer....nt ibu masakkan tau....sayang kakak n adik2....

warghhhhhh.......

sebelum tu nk nangis dulu....huhuhuhuhuhuhu
ok dah.... warghhhhh....handphone baru aku rusakkkk.....cik abe aku beli masa birthday aku...aku pn tak tau tel tu ada waranty lagi ke tak.... skrin dia terus blank....tp kalu bunyi sms dgq lg cuma xleh baca....mlm td abah aku tel leh ckp....terus aku ckp kt dia tel aku rosak....aku rasa something wrongla kat skrin diA...ada wayar yg putus kot....pening aku memikirkn.....rm yg akan melayang....

sabor je la yong....ni dugaan kecik ja...huhuhuhu